LISTOPAD 2011
V listopadu 2011 jsme oslavili 2.narozeniny.
PROSINEC 2011 - Mikuláš má za sebou úspěšně již 2 roky života
V prosinci 2011 jsme absolvovali psychologické vyšetření nedonošených dětí v poradně FN HK- více čtěte v oddíle věnovanému nedonošeným dětem.
Na jaře 2012 nás čeká kontorla v rozštěpové poradně, tentokrát to bude i s vyšetřením na ortodoncii kvůli většímu množství tkáně, které má Mikuláš na čelisti kolem zoubků v rozštěpu a možná nás v rámci této korekce bude čekat i korekce nosu. Čeho se bojíme je to, jak docílíme udržení nostrilek v nose u dvouletého dítěte...
Vývoj Mikuláše: ve věku chronologického 2.roku bylo stále zřetelnější zaostávání v řečovém projevu, ačkoli na prvním pohovoru u logopeda na podzim 2011 to nebylo nahlíženo nijak tragicky. O tom, jak poměřili Mikulášovy schopnosti ve 2 letech psychologové se dočtete jinde, co Mikuláš umí ve věku
dvou let chronologického věku (tedy nekorigovaně) - cca 25-30 slov aktivní zásoby, rozumí mnohem víc, ale vzteká se, když po něm chceme, aby opakoval konkrétní slovo; vyplní povel např.přines si lžíci a pojď hamat, vyhoď to do koše, pojď se koupat apod. Sám pije z hrnečku, aniž by se pobryndal, jí sám lžící, ale ještě s bincem okolo, napichuje potravu na vidličku. Když něco chce a neumí to říct, táhne za ruku dospělého a ukazuje. Umí chodit do nižších schodů sám a bez držení se střídáním obou nohou a to i bez držení. Už v roce a půl vylezl na žebřík cca 2 metry vysoko. Umí pít brčkem. Má vyvinutý klíšťkový úchop (dovede sebrat drobné předměty jen dvěma prstíky, např.takto sbírá rýži a drobky). Staví z větších kostek lega komíny, z dřevěných kostek komíny ze 6-8 kostek a hady (vláčky), hraje si s plastovými zvířátky, hraje si vedle staršího bráchy, začíná číst konečně knížky, zajímá ho všechno kolem počítače (televize ho nezajímá, jen reklamy), rychle chápe technické vymoženosti hraček (kde co zapnout, vymontovat apod.). Rád "telefonuje". Umí chodit po špičkách (už od podzimu 2011, naučil se to od bráchy). Jezdí na odrážedle jako drak, učí se jezdit na kole bez šlapek (pokud mu to velikost dovolí, zatím nesedí na sedátku, protože velikost mu na to zatím nestačí), pokouší se sám vlézt do vany, otevřít si a zavřít dveře klikou. Umí si říct o jídlo a pití. Umí dosazovat tvary do různých vkládaček (tvary, vkládací puzzle s obrázky). Maluje voskovkami a nejraději fixami (bohužel nejen na papír). Umí se částečně svléknout. K cizím dospělým nemá důvěru, s dětmi si rozumí líp.
DUBEN 2011 - 2 ROKY A 5 MĚSÍCŮ - POMALÝ ROZVOJ MLUVENÍ
(26,5 měsíce korigovaně) - rozšiřuje si slovní zásobu, začíná si zvykat, že po něm chceme opakovat slova a už se u toho nevzteká. Rád používá program na výuku mluvení Mentio Hlas a další dětské výukové programy, vydrží u nich soustředěně 10 -15 minut. Miluje knížky, hlavně leporela O pejskovi a kočičce. Naučil se spát sám v posteli s bráchou v dětském pokoji, sám si rozsvítí a zhasne lampičku u postele, na stole. Maluje pastelkami i vodovkami, ale ještě nemá ten správný úchop, jak po něm chtěla psycholožka v prosinci. Když nemá plínku, daří se ze 70 % doběhnout včas na nočník, když má ale plínku nebo kalhoty, nezatěžuje se sedáním na nočník. Skládá 2-4 dílné puzzle, větší puzzle kolem 6 dílků s dopomocí. Učí se dále svlékat i oblékat (něco jde a něco ne). Odmítá nechat se nosit po schodech, musí jít sám (vždy však z bezpečnostních důvodů za ruku s dospělým). Začal přelézat zábrany na schodech, museli jsme zvýšit zábrany. Je schopen sám vlézt do vany (nebezpečné pokud je ve vaně voda po koupání, nutné neustále hlídat). Přistaví si stoličku a vyleze kam potřebuje a vyrabuje tam šuplíky.Naučil se otáčet knoflíky u sporáku (málem jsme vyhořeli). K oblíbeným hračkám kromě lega a kostek (komín ze 6-9 kostek) přibyly: puzzle, počítač, vláček s nádražím od Playmobilu a panáčci z různých sad od Playmobilu, hra Colorino (rozlišování a dosazování tvarů a barev). Umí zavřít a otevřít dveře klikou, když dosáhne. Zvykl si konečně na občasné hlídání babičky, protože ta chodí hlídat s pětiletým bratrancem a tak se kluci spolu zabaví. Naučil se dělat brčkem bubliny do vody. Je houževnatý, energický, ale také citlivý na neúspěch. Je to naše zlatíčko a přes to všechno co jsme zažili a co nás ještě čeká jsme rádi, že je s námi...
ČERVENEC-SRPEN 2012 - NÁCVIK HYGIENY A ČISTOTY
Daří se nám zvládat čůrání i kakání, snažíme se o 100 % spolehlivost, aby Mikuláš mohl začít na podzim chodit do školky. S občasnými výpadky se daří udržet od června čistotu přes den, čůrání v noci neřešíme, na noc stále dáváme plenu, na odpoeldní spaní raději taky.
ZÁŘÍ 2012 - EEG VYŠETŘENÍ
Absolvovali jsme vyšetření EEG (tam nás poslali kvůli zaostávání v řečovém vývoji, které na neurologii vztáhli k nedonošenosti, zatímco v rozštěpovém centru nás upozornili, že u dětí s rozštěpem je to jev poměrně běžný). Výsledky budeme mít až v listopadu na kontrole. Předpokládáme, že se spíš nezjistí nic. Vyšetření, kterého jsme se obávali kvůli čilosti Mikuláše proběhlo naprosto v pohodě, na hlavu dostal čepičku s čudlíky a koukal se na pohádku Mašinka Tomáš, vyšetření trvalo cca 20 minut a vydržel celou dobu. Po dlouhém období, kdy jsme už zvládali udržet se v čistotě přišlo asi 5 dní, kdy se Mikuláš klidně 3x za den počůral. Potom se zase vrátilo vše k fungujícímu stavu čistoty.
ŘÍJEN 2012 - NÁSTUP DO ŠKOLKY NA 5 DNÍ V MĚSÍCI
Mikulášovi budou za měsíc už 3 roky. Začíná chodit do školky na 5 dní v měsíci. Chodí na dopoledne do venkovské školky (jednotřídka) - do školky v Opočně nám ho nevzali, což je nevýhoda, protože to přinese kvůli delšímu dojíždění ranní vstávání už před 6 hodinou, kratší pracovní úvazek a zbytečné ježdění tam a zpět. Nicméně se Mikuláš velmi rychle aklimatizoval, odloučení od maminky probíhá bez pláče, už první den i s omezenou slovní zásobou zvládl výborně zapamatovat si svoji značku, nepočůrat se, sám se najíst, pochopil, že ve školce se musí zásadně držet na schodech zábradlí, protože se to tam prostě "sluší". Na další návštěvu školky se těší, když se ho zeptáte co je ve školce tak odpoví "děti". Jediné co odmítá ve školce respektovat je držení za ruku při procházkách. To pak dostává záchvaty vzteku podobně jako při procházkách s maminkou vce městě. Je ve fázi "všechno sám", což si i sám řekne - např.po večerním koupání odmítá nechat se utřít a řekne "sám". Začíná vázat věty - první náznak se objevil už někdy v červemci, kdy z něj najednou vypadlo: "mám auto". Pak dlouho nic. Od září se řeč dál vyvíjí, hodně slov umí krásně říct, používá slovo "moje", většinou pozná pravou a levou, problémy ještě dělá určit nahoře a dole (všechno je nahoře). Začíná zpívat písničky (s mamkou i s televizí a s CD), tancuje, doplňuje říkadla. Umí si zanout DVD, což neumí ani babička, zapne si sám počítač a cvaká myší. Období vzdoru pokračuje, typické slovo je v tomto měsíci "nechci", "ne". Začíná říkat "koukej, to je...", "tam je", volá "babi jde". Snaží se opakovat čím dál víc slov a to i těch víceslabičných (krásně např.umí říct okurka - bez toho ostrého "r" samozřejmě), některá slova jdou rozumět nádherně, jiná jen stěží, těm rozumí jen rodiče. Zvládá jezdit na tříkolce sám, ale preferuje jízdu na koloodrážedle First bike, protože to je větší adrenalin - hlavně když se rozjede z kopečka. Hrozně nerad si čistí zuby. Ráno jakmile vstane křičí "kakao!!!" a nepřestane, dokud někdo nevstane a nedodá kakao. Baví ho omalovánky, nemaluje sám, ale vybarvuje. Tužku drží jak má správně, ale lžíci pořád drží pěstí. Hračky které ho nejvíc baví: knížky (nejvíc když sedí na WC), puzzle, hra od f.Mindok s názvem Den a noc (na rozvoj představivosti, logiky), lego duplo i obyčejné malé lego, stavebnice LaQ (i když je určena pro děti od 5 let, snaží se do sebe zacvakávat jednotlivé pidi dílky), stavebnice Seva, různá auta všeho druhu a velikostí, vláčkodráha. Vytáhl velké korálky, které nám před rokem vřele doporučovala psycholožka a když je navlékne, má je jako hada a běhá s nimi a tahá je za sebou nebo se šňůrkou zatíženou dřevěnými korálky hbitě točí kolem sebe (takže korálky využívá víceméně k lumpárnám). Miluje zvířata, tahá kocoura, krmí psa, krmí a hlavně honí slepice.
Jediné s čím momentálně bojujeme s příchodem podzimu jsou opakované rýmy - opakuje se scénář předchozího roku, od května bez jediné rýmy, s příchodem podzimu a ubýváním sluníčka opakované rýmy, které pak sedají na průdušky a projevují se pískáním s nutností použít občas spreje pro astmatiky. Jak to bude s četností návštěv školky se dá asi předpokládat...
LISTOPAD 2012 - NEUROLOGICKÁ KONTROLA
Kontrolu jsme absolvovali pár dní před 3.narozeninami a nástupem do školky na celodenní pobyt. Tentokrát Mikuláše vyšetřovala jiná postarší paní doktorka. EEG vyšetření bylov normě. Vyšetření proběhlo velmi rychle, lékařka se zaměřila na to, jestli reaguje na pokyny, navazuje komunikaci, jestli se snaží něco říct. Řekla nám, že nemáme bláznit, že se u dětí s rozštěpen tvoří řeč jinak než u ostatních dětí a že to jde pomaleji. Takže se máme hodit do klidu a že máme přijít až za rok, že mají na starosti mnohem vážnější a akutní případy, než jsme my. Jedním slovem - po dlouhé době jsme narazili na někoho, kdo se v problematice dětí s rozštěpem alespoň trochu orinetuje. Hurá...
LISTOPAD 2012 - LOGOPEDIE A ORL
Logopedii v Brně vždy spojujeme z praktických důvodů s vyšetřením na otologii, vše stíháme za jedno dopoledne díky vynikající spolupráci obou odborníků, kteří jsou ochotni spojit nám termín tak, aby jednotlivá vyšetření na sebe časově navazovala. Byli jsme pochváleni, dostali jsme za úkol procvičovat zejména dechová cvičení. Vzhledem k tomu, že Mikuláš zatím stále netvoří prakticky věty, bedá se moc nacvičovat. Další vyšetření absolvujeme na jaře, uši jsou jako vždy - s tekutinou v uchu, prý to chce čas, než se vše znormalizuje.
19.11.2012 - narozeniny - 3.ROKY
Dnešního dne přestává být Mikuláš mrňouskem a stává se od dalšího dne školkovým dítětem. K narozeninám dostal drahý dárek, od kterého si slibujeme rozvoj řečových schopností -Pohádkový kamínek. Nahráli jsme na něj další písničky a pohádku Pošťák Pat. Hračka se stala okamžitě hitem i pro staršího syna.